23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dårligt dansk kendskab til EU-reglerne for net-handel

Danskerne har generelt for dårligt kendskab til de nye EU-regler for varekøb på nettet og risikerer dermed at brænde inde med varerne.

Konkurrence- og Forrbugerstyrelsens analyse af forbrugerforhold i december 2014 afslører, at ganske få danskere kender til fortrydelsesfristen for køb på nettet, hvilket i sidste ende kan betyde at man brænder inde med varerne. Det skriver portalen Forbrug.dk

Analysen viser, at én ud af tre danskere ikke kender til deres fortrydelsesret på 14 dage – særligt galt står det til for de 15-24 årige, hvor næsten halvdelen ikke kender til lovgivningen på området.

Det er nye EU-regler, der gør, at danskerne inden for 14 dage selv skal meddele forhandleren, hvis man ønsker at fortryde sit varekøb på nettet – det betyder, at det ikke længere er nok bare at sende varen retur eller undlade at hente pakken for at få sine penge igen.

- Du kan undgå at brænde inde med fejlkøb gennem e-handel, hvis du kender reglerne for at udnytte fortrydelsesfristen. Du kan for eksempel undersøge, om forhandleren tilbyder en udvidet frist, fordi der er tale om en julegave, siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Camilla Hesselby, som en opfordring til de web-handlende forbrugere.

Originalartikel
BREAKING
{{ article.headline }}
0.101|instance-web01